lördag 15 april 2017

Äggjakten 2017

Den förhållandevis sent placerade påsken detta år bjöd på en väderöverraskning på Långfredagsmorgonen. Fredagens planerade aktiviteter var förvisso på delvis olika håll för den helglediga familjen men lik förbaskat utomhus. I intensivt fallande blötsnö.

Man blir ju lite brydd när påskhelgen inleds på detta vis

Upplägget i planeringen var oklanderligt. Kolmården för yngsta barnen, hustrun, svägerskan och kusinen. Division 1-premiär på Rosvalla för mig. Dessförinnan den viktigaste påsktraditionen för familjen Jansson, äggjakten i Stigtomta IF:s regi. Faktiskt den enda påsktraditionen vi har när jag tänker efter.

Här skyltas två av aktiviteterna som sätter sin prägel på april detta år

Jag håller inte riktigt räkningen på antalet bakslag denna vår. Men nog borde vi ha klarat av dem nu? Det räcker väl nu när vi på påskaftonsmorgonen vaknar upp till ett gnistrande vackert snölandskap med aprilsolens värme som ger nattens kyla fingret? Den lilla rödhaken tittade på mig förebrående som om jag hade med saken att göra.

Bakslagsbevis i hasseldungen
På grannens tomtgräns kurade de blå små skönheterna ihop sig

Med hänsyn till familjens efterföljande fredagssysslor var vi ovanligt tidigt ute till äggjaktsstarten. Den pågår mellan klockan 10 till 12 och vi kom fram till föreningslokalen Loftet fem minuter före utsatt tid. Kön för att köpa svarstalonger var inte längre än att den var uthärdlig. En tidigare världselitorienterare och lite annat löst folk utgjorde folksamling. Det kom desto fler strax efter oss.

Kön utanför Loftet var kort p.g.a. vädret och det tidiga klockslaget
Och iväg traskade vi i vår jakt på påskägg och bokstavslappar
Bakom oss följde en aldrig sinande ström av människor på Stigtomtas gator och stigar
Sträckningen för äggjakten är densamma sedan många år
Barnen letade efter dessa (som ibland var betydligt knepigare att se än detta exemplar)
De vuxna skulle hitta bokstäver som i slutänden skulle stuvas om till ett omöjligt ord (=spårvagnshållplats)

Tänk om Långfredagen bjudit på det solsken som råder i skrivande stund på påskaftonsförmiddagen. Nu fick vi i alla fall en lagom lång promenad i friska luften och trevligt umgänge bland stigtomtabor och tillresta "turister".

Förbi parkeringen utanför OK Hällens Friluftsgård gick den stora folkvandringen

När vi gått varvet runt skulle en skiljefråga besvaras och sedan var det bara att lämna in talongen. Förutsatt att man lyckats lösa ordgåtan vilket jag inte var nära att göra. I år heller. Nöjd med att bidra till föreningens ekonomi tog jag det med jämnmod, som vanligt.

Skiljefrågan stod där på bordet i en glasburk. Ett stycke snöre. Hur långt var det egentligen?

Vi skiljdes åt vid Loftet. Jag till fots hemåt för att hämta stora kameraryggsäcken och vidare färd i bil in till Rosvalla i Nyköping klockan 13.00. Övriga i sällskapet satte sig i en bil och drog vidare till Kolmården som hade säsongspremiär. Det var enligt uppgift inte många som trotsade vädret, synd men förståeligt.

Björkarnas blad börjar att slå sig fria ur sina knoppar

Jag kämpade med ett tätt snöfall under fotbollsmatchen på Rosvallas konstgräs. Både jag och fotoutrustningen blev rejält blöta under de två timmar som vi trotsade vädrets makter. Hemmalaget förlorade, fick ett par illavarslande skador och det var egentligen en ganska jobbig fotbollsmatch på många sätt som jag ska försöka beskriva på annan plats under dagen.

IFK Nyköpings Saosann Rammo i mitten mellan två Boo FF-spelare

Nu fortsätter vi oja oss över rådande väder och betar av återstående påskdagar. Ha en förträfflig påskhelg!

2 kommentarer:

  1. Verkar vara en kul påsktradition. Tror inte vi har en liknande i mina krokar. I alla fall så mötte jag knappt en endaste själ på min promenad. Det är faktiskt en bra fråga, hur långt är ett snöre? Gillar fotbollsbilden här, friskt kämpat i snövädret.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ifjol måste det ha varit ett rekordår vad gäller deltagare i Äggjakten. Många utflyttade ungdomar som kommer hem till föräldrahemmen för att fira storhelgen men också barnfamiljer, seniormedborgare och hundar. Detta år var givetvis vädret ett kärvt hinder som skrämde iväg ganska många.
      Fotbollsmatchen blev en prövning men som omväxling var jag ändå tacksam för bilderna. Det är väldigt få fotbollsbilder i min samling som har snöflingor på sig. (Jag behöver i och för sig inte gå längre tillbaka än till damallsvenskans avslutande omgång i början av november då det faktiskt snöade på Linköpings Arena där jag befann mig för att bevaka de nykorade svenska mästarinnorna.)
      Hela bildgalleriet från Långfredagens fotbollsmatch finns här: https://goo.gl/photos/Da78P4W4UFpnJXaV8

      Radera