söndag 4 juni 2017

Rapsrally

På ett medvetet men annorlunda sätt rådde jag under lördagen bot på min fotografiska brist på gulfärgade rapsfält denna säsong. Jag har sneglat på andra hobbyfotografers knallgula landskapsbilder och insett att jag inte stillasittande kan skaffa mig egna bilder med denna signifikanta och årstidsbundna detalj. Att jag fick ta omvägen via en rallytävling var egentligen en bonus men desto roligare för att få bilder som kanske sticker ut en aning från andra rallybilder från skogsvägar runt om i landet.

Gästabudstroféns specialsträcka 4 bakom Djälp med gården Hjälma som fond

Lördagen den 3/6 var dagen då rallyt kom till byn. Stigtomta spelade en mindre roll i sammanhanget då endast en sträcka hade sin start på för mig välbekant mark. Desto mer i fokus var Vrena där starten av tävlingen skedde och där depåområdet placerats. I Vrena finns både motorsporttraditionen och övergivna platser att använda i dessa sammanhang.

På den övergivna bandyplanen Strandängen skedde starten för de 160 deltagande ekipagen
En knapp timme före första start kl 10.00 stod de ivrigaste klara på Strandängens gräsmatta
På det nedlagda stations- och industriområdet placerades servicebilarna
Runt hela den gamla fabriken stod rallybilarna på sin serviceplats
Stilstudie

Jag planerade min bevakning av rallytävlingen på så sätt att jag bestämde mig för att endast fota bilarna från en enda position. Jag hade ambitionen att plåta alla deltagare på bekostnad av variation i omgivningar. Någon gång kan det vara intressant också. Visst hade jag haft möjlighet att vara på ett par av specialsträckorna under dagen men nu valde jag att göra på detta sätt. För att få perspektiv och ytterligare dimensioner på bevakningen åkte jag direkt på morgonen till Vrena för att fota startområdet och depån. Därefter åkte jag hem till Stigtomta igen för att gå till starten för specialsträcka 4. Nedanför gården Stora Ramshult på Salingerundan (den jag beskrivit så många gånger här i bloggen) var startpunkten. Denna plats ville jag ha bilder på eftersom jag några timmar senare skulle stå och fota i slutet av den specialsträckan.

På väg in mot Salinge satt denna skylt som förkunnade vad som var på gång denna junilördag
Funktionär igång med att göra ss 4-starten redo samt "Gummse" i mitten av bilden (som bor vid Stora Ramshult)

Jag hade under morgonen fått de bilder jag behövde till mitt sportbloggsinlägg och kunde åka hem och ladda batterierna. Av tävlingsschemat visste jag att första start på ss 4 skulle ske klockan 13.20. Med en timme tillgodo åkte jag till Fjällskärskorsningen och ställde bilen på anvisad publikplats på den gamla flygrakan. JAg gick någon kilometer i slutet av specialsträckan för att hitta en plats där jag kunde tänka mig att fota. En intressant, snäv och svår kurva verkade lockande men allra mest drogs jag till ett par dubbelkurvor i anslutning till det vackert lysande rapsfältet. Det var inte troligt att någon av de tävlande skulle "göra bort sig" på avsnittet men bilderna borde bli fina och lite udda. Trodde jag.

Rallypanorering

En av morgonens snackisar bland motorfolket var branden på Bagghult. Inte nog med att klocktornet i Nyköping brunnit ner under fredagseftermiddagen, boningshuset vid Bagghult brann ner i sin helhet under de tidiga lördagsmorgontimmarna. Usch. De tre som vistades i huset kunde ta sig ut oskadda. Anledningen till SMK Nyköpings (arrangören) fokus på denna brand var att den riskerade skära av en evakueringsväg för ambulanser om något skulle hända på specialsträcka 4. Nu ordnade sig den saken och sträckan kunde användas under Gästabudstrofén. Från den punkt jag valde att fotografera tävlingen hade jag de pyrande resterna av huset i blickfånget.

Till höger i bilden ses röken och skorstensmuren efter branden som tog huset vid Bagghult

Min rekognoserade plats gav mig möjlighet att fota varje bil på tre sätt. Dels när de kom fram genom den första kurvan, därefter när de tog nästföljande långböj och slutligen när de accelererade ut på sista rakan innan målet vid Djälp. I de två första kurvorna valde jag att fota med kort slutartid och stor bländare medan jag på rakan framför rapsfältet bländade ner för att få längre slutartider till nytta för panoreringen. En fototeknisk krumelur som krävde att jag snabbt vred på bländarhjulet och förhoppningsvis träffade någorlunda rätt (f/7.1 till 9 visade sig funka hyfsat och gav slutartider runt 1/80-del till 1/125-dels sekund). Det fanns inte tid att titta på inställningarna utan detta var jag tvungen att göra i flykten samtidigt som jag följde bilen med sökaren.

Bil genom första böjen
Bil mellan första och andra kurvan
Bil i andra kurvan
Bil ute på raksträckan där jag kunde panorera när jag fotade dem

Jag hade ambitionen att fota alla bilar som passerade. Detta lyckades jag faktiskt med och det var lite av en bedrift att inte fippla till panoreringen så att inga bilder var användbara. Förvånansvärt många panoreringar satt som de skulle. Tur, troligtvis. Men trots alla fartfyllda actionbilder (nåja) så var det en helt annan sorts bild som blev den jag fastande allra mest för. I det tilltagande regnet (det skulle enligt SMHI vara uppehåll) saknade jag nästan desperat ett paraply. Denna detalj hade en fotografkollega bättre koll på och han utgjorde lördagens motiv enligt min uppfattning.

Paralplyrapsfotograf framför resterna av Bagghult under Gästabudstrofén

I mitt bildgalleri försökte jag i så stor utsträckning som möjligt de varje tävlande två biler. Många bilder blev det... Och när man tittar igenom hela galleriet blir det hemskt tjatigt med samma vinklar, kurvor och gula bakgrund. Där försvarar jag mig med att för förarna av rallybilarna blir deras bilder intressanta för dem och då är jag nöjd med att ha lyckats leverera likvärdiga bilder till alla ekipage. Du hittar det 312 bilder stora galleriet HÄR >>>

Det var nog årets kvot av rapsbilder!

5 kommentarer:

  1. Du hade en lyckad dag som rallyfotograf. Några av rallyförarna borde genast höra av sig om ett par bilder tycker jag. Kul att du fick med de blommande rapsfälten också. Du lyckades bra med panoreringstekniken, inte helt lätt när det går så pass fort som det gör i rallytävlingar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! De allra mest effektfulla bilderna får jag när jag chansar på riktigt långa exponeringstider, ner mot 1/30 sekund. Tyvärr är det så vansinnigt svårt att sätta skärpan och följa det som passerar med så lång slutartid så det vågade jag inte chansa på denna gång (då prio var att få bilder på alla ekipage). Rapsfältet som bakgrund blev ett medvetet val som gav härlig effekt (men som också blev lite tjatigt i längden). Gult är inte nödvändigt fult. :-)

      Radera
  2. Vilket härligt mastodont-bildgalleri! Bra fartkänsla i panoreringarna, skitsnyggt med rapsen i bakgrunden.
    Snyggt jobbat Lasse!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, det var ännu värre efter DM i cheerleading då jag gjorde i ordning ett bildgalleri med 450 bilder samt ytterligare ett med 150 bilder. Det tog nog lite för lång tid vid datorn...

      Raps is the shit :-)

      Radera
    2. Vet precis vad du menar 😀 Man får nästan lite panik när man slänger in bilderna på datorn och inser att...Här lär jag bli sittande en stund :)

      Radera