tisdag 1 augusti 2017

Månadens bild: Augusti 2017

När det nu är dags att presentera Månadens bild gör jag det med viss saknad. Gotland i augusti, i synnerhet runt Visby, är för mig starkt förknippat med Medeltidsveckan. Ett evenemang vi nyfiket tagit del av under några dagar de senaste åren. Tyvärr lyckades jag i år inte boka något Gotlandsbesök under vecka 32, färjebiljetter för passagerare och bil gick helt enkelt inte att uppbringa med tidpunkter som var acceptabla. Semester i vecka 32 är inte  alltid lätt att styra upp men det har vi även i år lyckats med. Alltså åker vi till Gotland under annan tid och går hemma och skrotar när pirater, adelsmän och hantverkare minglar på Visbys gator.

Förra året tog vi färjan till Gotland för några dagar i vecka 32. Ska man bara vara i Visby behövs ingen bil och då blir resan både billigare och lättare att boka. Boendet var lite mer problematiskt eftersom alla hotell i innerstaden blir fullbokade tidigt. Vi bodde istället vid Kneippbyn och tog buss därifrån in till Visby.

Bilden här nedan togs under vår första kväll i Visby. Piraterna samlas en av kvällarna under Medeltidsveckan utanför Kruttornet, det hade vi noterat sedan tidigare års besök. Vi hittade en större grupp sjörövare varav en fanbärare utgjorde motiv till månadens utvalda bild i väggalmanackan.

Pirat-siluett

Bilden är tagen den 11/8 2016 på stranden utanför ringmuren vid Kruttornet i Visby. Jag använde min Canon 7D Mark II med objektivet Canon EF 50 mm/1.4 USM. Bländare inställd på f/5.6, slutartiden 1/320 sekund och ISO 400. Jag har beskurit bilden "halvhårt" samt spegelvänt den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar