onsdag 20 september 2017

Till fots mot sevärdheter norr om Visby

Måndagen handlade huvudsakligen om att vara på resande fot. Från hemmet i Stigtomta till Nynäshamn med bilen. Därefter ombord på en färja som tog mig och bilen till Visby hamn på Gotland. När jag checkat in på Strand Hotell (innanför ringmuren) var jag redo för några timmars upptäcksfärd.

Fontän innanför Lilla Strandporten

Jag svepte förbi småbåtshamnen (för att titta på de militära båtar som lagt till) innan jag styrde mina steg upp genom Visby och upp till Österport. En av mina absoluta favoritområden är Östergravar och Nordergravar. Från utsidan av ringmuren blir man vördnadsfull inför det enorma medeltida byggnadsverket. Så är det bara.

De olika hamnområdena rymmer olika storlek på båtar
Det blåste rejält i måndags

Oxel med ringmuren i bakgrunden

Jag konstaterade inför denna resa att jag missat en kyrkoruin vid tidigare Visby-besök. S:t Görans kyrkoruin står precis utanför ringmuren bakom Visbys lasarett. Dit hade jag inte gått trots många möjligheter.

S:t Görans kyrkoruin

I mitt irrande och virrande efter nästa sevärdhet stötta jag på lämningarna efter ett äldre kalkbruk. Wisbybergs Kalkbruk togs i bruk 1856. Jag blev tyvärr inte klokare av att läsa kalkbrukets informationsskylt i min jakt på galgberget som jag så hett eftertraktade. Om man nu kan längta till galgen...

Resterna av Wisbybergs Kalkbruk

När jag travat runt i terränglådan en stund hittade jag äntligen det jag sökte. En stor stenring med tre enorma stenpelare är vad som finns kvar av galgen som använts för avrättningar i Visby. Balkar låg mellan dessa stenpelare och sedan behöver jag nog inte beskriva hur resten fungerade...

Galgberget norr om Visby

Jag hade ambitionen att komma ner till strandlinjen norr om Visby från Galgberget. Det gick sisådär. I min jakt på lämplig passage ner för klinten kom jag förbi det jag tror är den gamla speedwaybanan.

Jag tror detta är den tidigare speedwaybanan norr om Visby

I ett träd på väg mot havet hängde något som jag med stor säkerhet vet inte är av naturen kommen. Lite avsides och ganska annorlunda hängde det drösvis med nappar. Tydligen är detta en passage för barn i tämligen späd ålder, någon annan slutsats kan jag inte dra.

Nappar som offrats till skogen norr om Visby

Mängden stigar och alternativa promenadstråk gjorde det inte lättare för mig att hitta lämpligaste väg väster- och söderut. Jag hörde det upprörda havet rulla in mot strandlinjen, men det hjälpte inte mycket för att komma fram.

När jag trodde att jag skulle komma fram blev jag hindrad av en utbyggnad av Norra kyrkogården
Hasselsnårens trädkronor var i alla fall vackra att gå under

Till slut nådde jag vattnet. Hur svårt kan det vara? På en ö!? Nåväl, solen var i färd med att gå ner och vinden rev fortfarande upp vågor på Östersjön. Nu blev i alla fall min returväg till hotellet både mer lättgången och även lätthittad.


Dramatisk kvällshimmel över Östersjön utanför Visby

Det var kul att upptäcka nya saker runt Visby. Än finns massor av nytt att se och så länge jag är nyfiken kommer jag att kunna fylla på upplevelsebanken vid besök i denna härliga del av världen. Jag har satt samman ett mindre bildgalleri från mina äventyr under måndagseftermiddagen och dessa bilder hittar du HÄR >>>

Jag kommer i nästa blogginlägg att berätta om några intressanta utflyktsmål i någorlunda närhet av Visbys på norr- respektive södersidan.

6 kommentarer:

  1. Aha, undrade just om en av bilderna jag såg på flickr igår. Galgberget. Dit skall man nog ta sig en mörk natt...

    Kul att se alla bilder du har från Gotland. Jag gillar också ön men det var länge sedan jag var där. En polare som är fågeltokig har försökt lura med mig till en fågelmärkningsstation men jag har lyckats hålla emot hittills.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är för dålig fågelskådare för att förstå storheten med Gotland. Några enstaka intressanta observationer i flyttfågeltider har jag dock noterat vilket kommer att nämnas i ett kommande inlägg.

      Mina tankar svävade runt huruvida jag skulle vara kaxig nog att vara vid Galgberget mitt i natten. Jag tror inte på "spöken" men tusan vet om jag skulle våga stå där när klockan slår 24.00...

      Radera
  2. Jodå, dina Gotlandsbilder inspirerar....igen.
    Borde nog bege mig dit igen och då inte bara besöka kända barer och partyställen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Efter ytterligare några dagar på ön förundras jag över hur mycket det finns att se. Denna gång har jag låtit bli allt för långa resor med bilen över ön och undantaget Sigsarve har allt funnits inom cykelavstånd från Visby. En outtömlig fotografisk källa!

      Radera
  3. Gotland är en fantastisk ö med många smultronställen. Men alla är inte lika lätta att hitta eller nå. Sigsarve är ett bra exempel på det sistnämnda.
    M v h Bosse L

    SvaraRadera
    Svar
    1. Efterhand som resorna blivit fler till Gotland har jag kanske betat av de allra mest uppenbara utflyktsmålen. Men det känns ändå som att det finns hur mycket som helst att upptäcka. Givetvis hjälper det till att läsa om andras tips och idéer, egna kartlösningar kan dock vara givande också.

      Jag tar chansen att tipsa bekanta som ska åka till Gotland för första gången men det är lite klurigt eftersom det är mycket individuellt vad man föredrar att se och uppleva.

      Radera