söndag 5 november 2017

Intro till Halloween på Kolmården 2017

För tredje året i rad har vi besökt Kolmårdens Djurpark i samband med deras öppethållande under Halloween-veckan. Det sammanfaller med skolbarnens höstlov, vilket nog är en förutsättning för att parken ska ha öppet onsdag till och med söndag. Detta år hade jag ingen möjlighet att ta en semesterdag, det nyligen genomförda bytet av arbetsgivare ligger bakom detta, så vi åkte istället den lilla biten från Stigtomta till Kolmården under söndagen.



Alva och Anita
Lovisa
Det var inte så fullt med besökare i djurparken som jag trott. Kanske var det gråmulna vädret en orsak, annars hade det att göra med att det var den femte och sista dagen av årets Halloween-dagar som gjort att de flesta redan passat på att titta på vad som pyntats och fixats inne i den stora anläggningen.






Förra året var det minusgrader och frostigt. I år kämpade sig kvicksilvret i termometern upp till plus 10 grader. Behagligare att ta sig fram när det inte är svinkallt men kanske var det ändå lite finare ifjol med iskristaller i växtligheten. Inför årets arrangemang har det satsats stort på ett Spökhus och en riddarborg borta vid kyrkokapellet. En hörna av djurparken som jag tidigare inte besökt, vad jag kan minnas. Kanske har denna satsning dränerat resurserna, jag tyckte det saknades mycket från tidigare år när det kommer till pyntning. Inte lika mycket spektakulära installationer, inte alls lika mycket spöken, monster, varulvar och vampyrer.





Någonstans mellan allt utklätt, pumpor, spindelnät och Halloween-skyltar är ju fortfarande Kolmården en djurpark. Även i Halloween-tider. Och djuren fascinerar alltid. Med mitt 70-200 mm-objektiv kom jag inte jättenära men tillräckligt för att ändå få ihop ett gäng djurbilder.

Höst-blues?


Tigern till höger var riktigt grinig och det hördes minsann över halva Kolmården
Ovanligt mycket aktivitet borta vid Brådjupet
Kamelklappning stod på programmet

Zebra i svartvit tolkning (vilket är en riktig kliché, jag vet)

Jag tänker "mjölka" söndagsbesöket i djurparken rejält till fotobloggen. Det kommer mera. En höjdare som avslutar varje dag under Halloween på Kolmården är eldshowen, och det är tveklöst värt ett separat inlägg. Detta blogginlägg avslutas med en bild från den originella Kolmårdskyrkan som ligger delvis insprängd i gråberget.

I kyrkan påmindes vi om Allhelgonahelgen mitt i allt Halloween-spektakel

I will be back!

2 kommentarer:

  1. Många fina bilder på djuren, och en del skojiga foton på utklädda människor. Vad bjöd musikanterna på för låtar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Musiken som bjöds var traditionell irländsk musik. Förstås. Passade utmärkt i sammanhanget och levererades med stringens och skicklighet.

      Radera