lördag 10 mars 2018

Familjeuppdrag till Rosvalla

Väckarklockan klämtade tidigt på lördagsmorgonen i den janssonska hemmet. Anita har arbetsplikt i helgen då hennes arbetsgivare Bil & Traktorservice flyttar från Stigtomta in till Idbäcksområdet i Nyköping. Halvtimmen efter att hon låst dörren efter sig började larmen i mobiltelefonerna tjuta på nytt. En okristligt tidig träningsmatch på Rosvalla mellan Stigtomta IF:s F05:or och P06-08 stod på schemat.

Jag skjutsade.

Det sant finfint att ha tillträde till Rosvallas fina A-hall denna lördagsmorgon

Via Loftet ute i Stigtomta åkte vi in till Nyköping och Alva med lagkamrater förberedde sig för träningsmatchstart klockan 09.30. Det vore en lögn att påstå att det var fullsatt på läktarna inför denna futsalmatch.

Uppvärmning


Alva laddar och skjuter...
...högt över huvudet på den egna målvakten

Efter uppvärmningen tog jag mig ner till planen, plockade fram gråkortet och vitbalanserade kameran efter rådande ljus. Jag hade med mig "finkameran" och helt fel objektiv för att fota sport. Ett medvetet val. Jag hade inte alls tänkt ta mer än någon enstaka bild på träningsmatchen. Snarare var det så att jag hoppats på något intressant att fotografera utanför idrottshallarna på Rosvalla. Det hittade jag inte.







Jag konstaterar att fullformatskameran Canon 5D Mark IV inte direkt är kvick. Det är inte heller mitt 135 mm-objektiv. I alla fall inte om jag jämför med min Canon 1D Mark IV eller min 7D mark II och mitt 70-200 mm-objektiv. Nu är den förstnämnda utrustningen utomordentlig för helt andra saker och funkar till nöds för sportfoto. Min äldre fullformatskamera, 5D Mark II, kan inte sägas vara anpassad för snabba skeenden överhuvudtaget. Det vill jag hävda med bestämdhet även om jag läst andra påstå annat. Självklart kan man med förberedelser och förutseende ta sportbilder med en 5D Mark II också men jag skulle definitivt inte ta den med som huvudkamera till en fotbollsmatch, ishockey eller innebandy där situationer plötsligt uppstår på olika platser ute på planen. Icke. En. Chans.

Lovisa kollade in sin yngre syster på futsalplanen

Lagen genomförde träningsmatchen genom att spela i 15-minutersperioder. Då fick tränarna chansen att snacka med spelarna i pausvilorna mellan de sammanlagt fyra perioderna. Korrigeringar, tips och idéer är ju själva grejen med utbildningen som själva matchspelet utgör.






Alva verkar ha roligt i alla fall


Lagen hade en halltid mellan klockan 09.30 till 11.00. Det fyllde på med folk på läktarna ju längre tiden led. Dels av de som kom för att träna efter Stigtomta-lagen och dels med spelare deltog i den utomhuscup som pågick på Rosvallas konstgräsplaner. Tro sjutton att de gick in när chansen gavs för att värma sig. Det är fortfarande vinter utomhus.

Stigtomta IF F05
Stigtomta IF P06-08

Jag och de två yngsta döttrarna dröjde oss kvar en stund inne i Nyköping efter träningsmatchen. Det gäller att passa på när man är inne i storstan. Jag är ju "aldrig" i centrum men denna lördag passade vi på att käka lunch på Subway och därefter inhandlade Alva ett nagellack på Åhléns. För mina pengar. Det var nog första gången i mitt liv som jag lade pengar på nagellack, tror jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar