söndag 8 april 2018

Bortom grannbyn

Min lördag erbjöd så vansinnigt många tänkbara val och ändå landade det i en oplanerad flytt samt ett inplanerat fotouppdrag. Om jag ska gradera det jag inte hann med var tyngdlyftningstävlingen hos Skrotnissarna i Trosa det som stod högst upp på önskelistan. Och visst drog Hampus Lithén till med nytt personligt rekord i stöt.

Jag hamnade i Bettna.

Bettna kyrka bakom en något vattensjuk odlingsmark

Bettna är platsen jag ägnar mig åt att passera. Inte stannar till i. Byn ligger utanför Nyköpings kommuns domäner, den tillhör Flens kommun. För mig är det en vägkorsning som antingen leder mig vidare mot Flen eller annars Katrineholm.

Bettna, från andra sidan järnvägen

Min bästa rallyupplevelse (med kameran) hade jag för några år sedan utanför Bettna. Jag känner ett flertal ytterst trevliga Bettnabor. För mig som bor i Stigtomta känns Bettna mer som en grannby än att den ska tillhöra en kommun långt bort. Vi lirar i samma liga, typ.

Bettna Såg är klassisk mark

När jag trampade omkring på gruset insåg jag att våren är på väg. Inom den närmaste tiden kommer tjälen att gå ur marken och då torkar det äntligen upp. De närmaste dagarna kommer att vara de värsta sett till underlaget. Äntligen ser temperaturen på nätterna ut att hamna över nollstrecket.



Söndagen viks åt de två yngsta döttrarnas fotbollssparkande. I det ena fallet som obekymrad förälder, i det andra fallet som oroad ledare. Det är sällan ledarskapet är bekymmersfritt.



Jag önskar en fortsatt trivsam april-helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar