onsdag 16 juli 2014

Sommarrepris

Vad kan vara lämpligare än en sommarrepris när vi nu står med båda fötterna i mitten av juli? Jag gjorde ett besök till Ryssbergen och Svanviken i mitten av november och skrev om dessa besök HÄR och HÄR. Idag hade jag sällskap av de två yngsta döttrarna som fick vara med om en resa där bilen plötsligt började gå hur illa som helst. Nu tog vi oss gudskelov både dit och hem men med nöd och näppe. Bilskrälle.

Bildkollage på en liten fågel på vägen ut mot Svanvikens torn

Jag kan knappast säga mig vara nöjd med dagens bilder. Mitt-på-dagen-sol och inget särskilt att sikta på. Kändes det som i alla fall. Den kommande bilden är i alla fall den bild som jag finner lite trevlig, mycket tack vare det räcke som fågeln sitter på ger djup i bilden.

Liten fågel som satt kvar tillräckligt länge för att jag skulle hinna fota

När vi tagit spängerna ut till tornet vände vi åter genom den täta vassen och den resliga al-skogen. Småfåglarna fanns där i stora mängder men de lät sig inte luras så lätt och valde därför att hela tiden flytta sig framför oss eller sjunga vackert uppe bland alarnas lövverk.

Prövningen skulle nu bli att gå upp till toppen av slalombacken. Inte någon jättepromenad men döttrarna knorrade betänkligt. Visst, solen lyste på oss och det var varmt, men vi skulle ju inte till världens topp.

Ryssbergsbackens topp med utsikt över Nyköping

Områdena söder om Nyköping låg för våra fötter. Lindbacke, golfbanan och allt däremellan. Vände vi blicken österut tornade Oxelösunds järnverk upp sig i horisonten. Inte så vackert kanske men ett blickfång som syns från långt håll även från. bl.a. utsiktstornet vid Stendörren.

Golfklubbens drivning range i förgrunden och SSAB i horisonten

Den täta trafiken på E4:an är en vanlig syn oavsett årstid. Kanske är det en aning mer vältrafikerat under semestertiderna och vad passar då bättre än att samtliga bensinbolag höjer bensinpriserna rejält? Varje sommar de senaste åren har bensinpriserna rusat iväg, som av en händelse, och det skylls på allt möjligt men är väl endast ett utslag av ren och skär girighet. Som vanligt alltså i vårt ultrakapitalistiska samhälle där ekonomiska vinster är det enda som "betyder" något!

E4:an utanför Nyköping sätter sina spår genom grönskan

Barnen och undertecknad följde lastbilsvägen ner från backens topp. Rivningsmassorna avslöjar hur backen växt sedan jag var liten. Vi fick hur som helst en betydligt bekvämare väg nedför än uppför.




Det blev en fjärilsbild idag också. Denna gång en jättestor pärlemorfjäril med ränder på insidan av vingarna som gör att jag inte är riktigt säker på exakt vilken sort det är. Jag fotade med mitt 100-400 mm-tele och det är inte sylvasst i skärpan längst ut, tyvärr. Jag kunde inte gå allt för nära den skygga fjärilen eftersom den snabbt drog iväg när jag slutligen försökte.

Pärlemorfjäril på tistel

Vi tog oss hem med 3 fungerande cylindrar i den redan klena 1,4-litersmotorn och efterhand som dagen har gått har himlen blivit allt blåare och molnfriare. En fin kväll kanske kan lura ut mig på ytterligare en fotorunda?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar